П`ятниця, 26.04.2024, 20:18Вітаю Вас Гість | RSS
МО вчителів фізики
Меню сайту
Калькулятор
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [19]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 53
Статистика
Новини ЧОІППО

Каталог статей


Головна » Статті » Мої статті

Ефективність використання мультимедійних презентацій на уроках фізики

Ефективність використання мультимедійних презентацій на уроках фізики 

     Дошка, крейда, підручник, плакати, дидактичні картки з завданнями – це педагогічні технології вчорашнього часу. Сучасна школа, покликана забезпечити доступність якісної освіти вихованцям шкіл з урахуванням їх можливостей, схильностей та інтересів, зобов'язана переглянути весь методичний інструментарій в цілому. Нові інформаційні технології, безумовно, відіграють у цьому сенсі позитивну роль. Комп'ютерні технології якісно змінюють зміст, методи і організаційні форми навчання і за певних умов можуть сприяти розкриттю, збереженню і розвитку індивідуальних здібностей учнів, їх особистих якостей. Найсучаснішим комп’ютерним засобом навчання є мультимедіа, що ґрунтується на спеціальних апаратних і програмних засобах.

Звичайно, найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка діє на кілька органів чуття, і запам’ятовується вона тим краще й міцніше, чим більше каналів сприймання було активовано. Звідси й та роль, яка відводиться мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання. 

Актуальність проблеми

Однією з основних переваг засобів мультимедіа є можливість розроблення на їх основі  комп’ютерних презентацій. Презентація – це набір послідовно змінюючих одна одну сторінок – слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-, аудіо- фрагменти, анімацію, використовуючи при цьому різні елементи оформлення. Це зручна конструкція, в якій легко орієнтуватися. Посилення наочності на уроках – ось важливий момент, на який я звертаю увагу. К.Д. Ушинський говорив: «... Якщо ви входите в клас, від якого важко добитися слова, почніть показувати малюнки, і клас заговорить, а головне, заговорить вільно». Я.А. Коменський у своїй праці «Велика дидактика» писав: «... Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...» Поєднання комп'ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики повинно дати високий рівень засвоєння фундаментальних знань з фізики та усвідомлення їх практичного застосування. Використання нових методик - засіб підтримати зацікавленість предметом.  Мультимедійні засоби не лише підтримують бажання пізнавальної діяльності, а й усучаснюють предмет, роблять його ближчим і наочнішим. 

Науково-методичні дослідження

Презентації використовують як для демонстрації на мультимедійній дошці, так і для роботи за комп’ютером в режимі перегляду чи в інтерактивному режимі. Аналізуючи науково-методичну літературу, можна зазначити, що мультимедійні презентації дають можливість: одночасно задіювати зоровий і слуховий канали сприйняття інформації (дослідження свідчать, що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15 %, зорового – 25 %, а їх одночасне залучення до процесу навчання підвищує ефективність сприйняття до 65 %);

  1.  проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні  (комп'ютер в даний час здатний маніпулювати звуком та відео для досягнення спецефектів, відтворювати звук і відео, включаючи анімацію);
  2.  залучення великої кількості дидактичного матеріалу (це допомагає дітям глибше зануритися в досліджуваний матеріал, здійснювати навчальний процес менш втомлювальним);
  3.  змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку
  4. (урок  робиться більш насиченим і повноцінним);
  5.  реалізувати ігрові методи на уроках;
  6.  проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв’язків;
  7.  здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
  8.  організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок. 

Позитивні моменти використання комп’ютерних презентацій вчителем фізики на уроці

Використовуючи мультимедійну дошку на уроках фізики хочу зазначити, що при  застосуванні комп’ютерних презентацій підвищується рівень використання наочності, з’являється можливість відтворення фізичних процесів, керування відображеними на екрані моделями різних об’єктів, явищ, процесів; підвищується обсяг виконуваної роботи на уроці,  збільшується продуктивність уроку, економиться час; збільшується пізнавальна мотивація учнів, полегшується оволодіння ними складного матеріалу. Уроки з використанням презентацій відображають один з головних принципів створення сучасного уроку – принцип привабливості. Екран притягує увагу, якої я іноді не можу добитися при фронтальній роботі з класом. Зручним є той факт, що мультимедійну презентацію я можу доповнювати новими матеріалами для її вдосконалення, тим більше що сучасні програмні та технічні засоби дозволяють легко змінювати зміст презентації та зберігати великі обсяги інформації. При підготовці комп’ютерної презентації я використовую ресурси мережі Інтернет, сучасних мультимедійних енциклопедій та електронних підручників. Під час уроку, коли я відвертаюся до дошки, то мимоволі втрачаю контакт з класом. Іноді чую навіть шум за спиною. У режимі мультимедійного супроводу я маю можливість постійно «тримати руку на пульсі», бачити реакцію учнів, вчасно реагувати на ситуацію, що змінюється. Практика показує, що, завдяки мультимедійному супроводу занять, вчитель економить до 30% навчального часу, ніж при роботі біля класної дошки. Він не повинен думати про те, що йому не вистачить місця на дошці, не варто турбуватися про те, якої якості крейда, зрозуміло і все написане, витрачати час на витирання та написання знову. Економлячи час, вчитель може збільшити щільність уроку, збагатити його новим змістом.

Крім того викладач, який створює і використовує мультимедійні навчальні презентації, змушений звертати величезну увагу на логіку подачі учбового матеріалу, що позитивним чином позначається на рівні знань учнів. 

Вимоги до створення презентацій

Щоб досягти очікуваного ефекту, треба дотримуватися основних принципів дизайну презентацій – композиції, колористики і ергономіки, а саме:

  • Слайди презентації повинні містити тільки основні моменти уроку (основні визначення, схеми, анімаційні та відеофрагменти, що відбивають сутність досліджуваних явищ).
  • Одним з важливих моментів є збереження єдиного стилю, загальної структури і форми представлення навчального матеріалу на всьому уроці. Вся презентація повинна виконуватися в одній колірній палітрі, наприклад на базі одного шаблону, також важливо перевірити презентацію на зручність її читання з екрану.
  • Тексти презентації не повинні бути великими. Вигідніше використовувати стиснутий, інформаційний стиль викладу матеріалу. Потрібно зуміти вмістити максимум інформації в мінімум слів, залучити й утримати увагу учнів.
  • Наочність має відповідати тій інформації, що представляється.
  • Треба продумати алгоритм відеоряду зображень. Засоби мультимедіа дають вчителю можливість представити необхідне зображення з точністю до миті. Вчителю достатньо детально продумати послідовність подачі зображень на екран, щоб навчальний ефект був максимально великим. Необхідно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчальної діяльності, подумати, як витримати при необхідності паузу, як забезпечити позитивний емоційний фон уроку.
  • Час демонстрації повинен бути оптимальним, причому відповідати навчальній інформації, що вивчається в даний момент. Дуже важливо не перестаратися з ефектами.
  • Презентація не повинна бути перевантажена графікою. Необхідно знайти правильний баланс між подаваним матеріалом і супроводжуючими його мультимедійними елементами, щоб не знизити результативність. Також необхідно враховувати особливості сприйняття учбової інформації з екрана.

Щоб створити вдалу і успішну презентацію, я намагаюся дотримуватися певних правил:

  •  Не починати презентацію з термінів та визначень.
  • Не використовувати багато абревіатур та формул.
  • Пам’ятати «золоте» правило 10/20/30 (10 слайдів, 20 хвилин на презентацію, 30 шрифт тексту).
  • Використовувати послідовність «Схема, рисунок, графік, таблиця, текст» при створенні презентації.
  • Знати Правило «5 об’єктів на слайді» (за дослідженням психолога Д. Міллера).
  • Рисунки та графічні об’єкти розміщувати зліва від тексту.
  • Великий малюнок не повинен «нависати» над меншим малюнком.
  • Має бути добре продуманий останній слайд.
  • Все, що демонструється на екрані – додатковий матеріал (презентує не проектор, а викладач).

При створенні мультимедійного продукту я дотримуюся певної логічної послідовності:

1. Визначення мети й завдань презентації.

2. Структуризація навчального матеріалу (план),

3. Складання сценарію презентації,

4. Розробка дизайну мультимедійного посібника,

5. Підготовка медіафрагментів (аудіо, відео, анімація, текст),

6. Перевірка на працездатність всіх елементів презентації.  

 

Організація структури слайду

Мультимедійний урок може досягти максимального навчального ефекту, якщо він з'явиться осмисленим цілісним продуктом, а не випадковим набором слайдів. Певний перелік усної, наочної, текстової інформації перетворює слайд на навчальний епізод. Розробник повинен прагнути перетворити кожний з епізодів на самостійну дидактичну одиницю - логічно самостійну частину навчального матеріалу, за своїм обсягом і структурою відповідну таким компонентам змісту як поняття, теорія, закон, явище, факт, об'єкт і т.п. (додаток 2).

При розробці формату кадру на екрані і його побудові доцільно враховувати, що існують сенс і відношення між об'єктами, які визначають організацію зорового поля.

Компонуючи об'єкти слайду я розміщую їх по схожості процесів близько один від одного, таким чином вони з більшою ймовірністю організовуються в єдині, цілісні образи; не перенавантажую візуальну інформацію деталями, яскравими і контрастними кольорами;

З метою оптимізації вивчення інформації я використовую логічні наголоси - прийоми, направлені на залучення уваги користувача до певного об'єкту. Я виділяю навчальний матеріал, призначений для запам'ятовування кольором, підкресленням, розміром шрифту і т .п . Психологічна дія логічних наголосів пов'язана із зменшенням часу зорового пошуку і фіксації осі зору по центру головного об'єкту.

Важливу роль в організації зорової інформації грає контраст предметів по відношенню до фону. Існує два різновиди контрасту: прямий і зворотний. При прямому контрасті предмети і їх зображення темніші, а при зворотному - світліші за фон.

Для створення певного психологічного настрою учнів під час уроку я використовую колірну палітру інформаційного ресурсу. Слід зазначити, що переважання темних кольорів може привести до розвитку пригноблюваного психологічного стану, пасивності. Переважання яскравих кольорів, навпаки, – перезбудженню, причому загальне перезбудження організму часто граничить з швидким розвитком стомлення зорового аналізатора.

Для підсилення наочності навчального матеріалу рекомендується використання таблиць, які по виконанню їх функціональної ролі розподіляють на роз'яснювальні, порівняльні і узагальнюючі. Роз'яснювальні таблиці в стислому вигляді полегшують розуміння теоретичного матеріалу, що вивчається, сприяють свідомому його засвоєнню і запам'ятовуванню. Порівняльні таблиці є одним з видів його угрупування матеріалу.  Порівнюватися можуть будь-які елементи: істотні порівняльні ознаки, типи  об'єктів чи явищ. Узагальнюючі або тематичні таблиці підводять підсумок вивченому теоретичному матеріалу, сприяють формуванню понять.

Презентації можуть задовольнити вимоги наочності не тільки на основі використання таблиць, але і за рахунок включення в них схем, графіків, діаграм, аплікацій, схематичних малюнків. За допомогою схематичного зображення розкриваються явища в їх логічній послідовності, забезпечується наочне порівняння двох або більше об'єктів, а також узагальнюються і систематизуються знання.

При підготовці навчального епізоду обов'язково стає проблема демонстрації  друкованого тексту. Необхідно звернути увагу на  структуру, об'єм та формат. Давно очевидно, що великий об'єм тексту погано сприймається з екрану. Тому по можливості я намагаюся замінити друкований текст наочністю.

Сучасні технології, як відомо, дозволяють успішно використовуватись в мультимедійному уроці фрагменти відеофільмів. Використання відеоінформації і анімації може значно підсилити навчальний ефект. Невеликий навчальний фрагмент найбільшою мірою сприяє візуалізації навчального процесу, представленню анімаційних результатів, імітаційному моделюванню різних процесів у реальному часі навчання. Там, де в навчанні не допомагає нерухома ілюстрація, таблиця, може допомогти 3-вимірне рухоме зображення, анімація, кадр, відеосюжет і багато чого іншого.

Відеофрагмент має бути гранично коротким за часом, причому необхідно поклопотатися про забезпечення зворотного зв'язку з учнями. Тобто відеоінформація повинна супроводжуватися питаннями розвиваючого характеру, які викликають учнів на діалог, коментування того, що відбувається. 

Реалізація власного досвіду

   Мною створено ряд комп’ютерних презентації до уроку, які складені відповідно до чинної програми з фізики за допомогою MS Power Point з використанням різноманітних ППЗ. Я підібрав список інтернет-ресурсів, які можуть допомогти вчителям підготувати урок-презентацію.

Найбільш вдало я використовую мультимедіа на всіх типах і етапах уроку, а саме на таких моментах:

   демонстрація експерименту, для здійснення якого не достатньо приладів у фізкабінеті;

   відтворення фізичних процесів, які в реальності не можливо відтворити, що іноді вкрай необхідно для розуміння і засвоєння певного процесу або явища (додаток 5);

   ігрові моменти уроку (додаток 6);

   наочне відтворення умови задачі і відповідно демонстрація ходу розв’язування задачі (додаток 7);

   самостійна чи групова робота учнів за завданнями на слайдах для контролю і самоконтролю знань учнів;

   застосування опорних конспектів (метод Шаталова), (додатки 3, 4).

Крім комп’ютера та мультимедійного проектора я беру на урок із собою лазерну указку та пульт управління комп’ютером (це може бути мобільний телефон з підтримкою функцій пульта) що дуже зручно. 

Опорні конспекти

Опорні конспекти – це викладення основних понять і фізичних законів, які дозволяють виділяти головне в матеріалі підручника, систематизують матеріал, спрощують запам’ятовування матеріалу і економлять 20-25 % часу на вивчення нового матеріалу.

Використання опорних конспектів на уроках-презентаціях дозволяє вчителю наочно відобразити матеріал, що вивчається, сконцентрувати увагу учнів на найбільш важливих місцях, багато разів повторювати вивчене, провести оперативний контроль засвоєння матеріалу. Використовуючи опорні конспекти вчителю значно легше складати презентацію до уроку. 

Результативність

При проведенні таких інтерактивних уроків не доводиться довго очікувати від учнів віддачі і результатів роботи. Дітей приваблює новизна проведення таких занять. Створюється позитивна атмосфера в класі і учні при цьому стають більш творчими, наполегливими і трудолюбивими у навчанні. А ті, хто зазвичай не відрізнялися високою активністю на уроках,  більш жваво висловлюють свою думку, міркують. В результаті підвищилась успішність і середній бал класу, в якому я викладаю, за предмет.  Діти з великим інтересом проводять різноманітні позакласні заходи, приймають участь у конкурсах, змаганнях (додаток 8). Також є призери ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з фізики. 

Проблеми у використанні презентацій

Хочу сказати, що при створенні комп’ютерних презентацій для використання на уроці, у вчителя виникають в основному такі проблеми:

   Фізичний кабінет не обладнаний мультимедійним проектором, що не дає можливість застосовувати його систематично.

   Не достатньо сформована система застосування і використання мультимедійних технологій на уроках.

   Великі затрати часу на підготовку презентацій.

   Потрібні знання, вміння і навички у використанні прикладних комп’ютерних програм, які застосовуються для створення презентацій, таблиць, діаграм, схем, графіків, анімацій, відео і т.п.

 Висновок

Застосування інформаційних технологій на уроках і в позаурочній діяльності розширює можливості творчості як вчителів, так і учнів, підвищує інтерес до предмета, стимулює засвоєння учнями досить серйозних тем, що, у підсумку, веде до інтенсифікації процесу навчання.

Розробка комп’ютерних уроків вимагає особливої підготовки. До таких уроків потрібно писати сценарії, органічно «вплітаючи» в них і справжній експеримент, і віртуальний (реалізований на екрані монітора).

Таким чином, настав час озброїти вчителя новим інструментом і результат негайно позначиться на наступних поколіннях.



Джерело: http://metodportal.net/node/13040
Категорія: Мої статті | Додав: rmof (20.02.2013) | Автор: РМК E W
Переглядів: 4619 | Коментарі: 1 | Теги: Методика фізики | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Наш час
Сьогодні:
Новини науки
Друзі сайту