Кабінети з ПМП
ПОЛОЖЕННЯ
про навчальні кабінети з природничо-математичних
предметів загальноосвітніх навчальних закладів
І. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено
відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту",
Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року № 24 (далі -
Державний стандарт базової і повної середньої освіти), підпункту 3 пункту 1
додатка 2 "Завдання і заходи з виконання Державної цільової соціальної
програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до
2015 року" до Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної
природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затвердженої постановою
Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 561, Положення про
навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року № 601,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за №
1121/9720.
1.2. Це Положення визначає
загальні та спеціальні вимоги до розташування, матеріально-технічного
обладнання та науково-методичного оснащення кабінетів з природничо-математичних
предметів (далі - кабінети з ПМП) і є обов'язковим для використання в
загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від типу та форми власності.
1.3. У цьому Положенні терміни
вживаються у таких значеннях:
- засоби навчання та обладнання -
навчально-наочні посібники, технічні засоби навчання, обладнання навчального,
загального та спеціального призначення для загальноосвітніх навчальних
закладів;
- кабінет з ПМП - приміщення
загальноосвітнього навчального закладу, оснащене сучасними засобами навчання та
шкільним обладнанням, у якому проводиться навчально-виховна робота з учнями
відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти,
навчальних планів та програм, а також науково-методична робота з природничо-математичних
предметів: кабінет (лабораторія) біології, кабінет географії, кабінет
математики, кабінет (лабораторія) фізики, кабінет (лабораторія) хімії.
ІІ. Мета, завдання та основні принципи організації роботи кабінетів з ПМП
2.1. Кабінети з ПМП створюються
у загальноосвітніх навчальних закладах відповідно до Державного стандарту
базової і повної освіти. Площа приміщень на одного учня у кабінетах з ПМП без
використання персональних комп’ютерів повинна відповідати вимогам Державних
санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних
закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01,
затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14
серпня 2001 року № 63 (далі - ДСанПіН 5.5.2.008-01), із розрахунку:
2.2. Основною метою створення
кабінетів з ПМП є забезпечення оптимальних умов для організації
навчально-виховного процесу з природничо-математичних предметів та реалізації
завдань відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти. 2.3. Завданням функціонування
кабінетів з ПМП є створення передумов для:
- організації
навчально-виховної роботи з біології, географії, математики, фізики, хімії;
- реалізації
практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
- забезпечення в
основній та старшій школі поглибленого і профільного навчання;
- організації роботи
предметних гуртків та факультативів;
- проведення
засідань предметних методичних об'єднань;
- індивідуальної
підготовки вчителів до занять та підвищення їх кваліфікації.
2.4. Оснащення, обладнання,
реконструкція кабінетів з ПМП здійснюються відповідно до вимог:
- ДСанПіН 5.5.2.008-01;
- Державних
будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних
закладів», затверджених наказом Державного комітету України у справах
містобудування і архітектури від 27 червня 1996 року № 117 та введених у дію
наказом від 6 серпня 1997 року № 136 з 1 січня 1998 року (далі - ДБН В.2.2-3-97
"Будинки та споруди навчальних закладів");
- Правил пожежної
безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України,
затверджених наказом Міністерства освіти України, Головного управління
Державної пожежної охорони МВС України від 30 вересня 1998 року № 348/70,
зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 грудня 1998 року за № 800/3240
(далі - Правила пожежної безпеки);
- Правил безпечної
експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по
нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від
9 січня 1998 року № 4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 лютого
1998 року за № 93/2533 (далі - Правила безпечної експлуатації
електроустановок);
- Положення про
організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в
установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і
науки України від 1 серпня 2001 року № 563, зареєстрованого в Міністерстві
юстиції України 20 листопада 2001 року за № 969/6160 (далі - Положення про
організацію роботи з охорони праці);
- Правил безпеки під
час проведення навчання з біології в загальноосвітніх навчальних закладах,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2010
року № 1085, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3 грудня 2010 року
за № 1215/18510 (далі - Правила безпеки під час проведення навчання з
біології);
- Правил безпеки під
час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та
хімії загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства
надзвичайних ситуацій України від 16 липня 2012 року № 992, зареєстрованих в
Міністерстві юстиції України 3 серпня 2012 року за № 1332/21644 (далі - Правила
безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах
(лабораторіях) фізики та хімії);
- Правил безпеки під
час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної
середньої освіти, затверджених наказом Державного комітету України з нагляду за
охороною праці від 16 березня 2004 року № 81, зареєстрованих в Міністерстві
юстиції України 17 травня 2004 року за № 620/9219.
2.5. Відповідно до Положення
про організацію роботи з охорони праці створена районним (міським) органом
освіти комісія визначає готовність загальноосвітнього навчального закладу до
навчального року.
2.6. На кожний кабінет з ПМП
складається паспорт кабінету (додаток 1).
ІІІ. Типи та розташування кабінетів з ПМП
3.1. Створення кабінетів з ПМП
визначається предметною специфікою, розміщенням приміщення та оснащенням засобами
навчання та шкільним обладнанням.
3.2. У загальноосвітніх
навчальних закладах із малою наповнюваністю класів допускається використання
навчальних кабінетів комбінованого типу (з двох предметів) за вимогами до
упорядкування та удосконалення організаційно-педагогічних умов функціонування
цих кабінетів.
3.3. У загальноосвітніх
навчальних закладах можуть створюватись такі типи навчальних кабінетів з
природничо-математичних предметів:
- кабінети з окремих
предметів (кабінет біології, кабінет географії, кабінет математики, кабінет
фізики, кабінет хімії);
- комбіновані
кабінети з набором навчально-методичної інформації та матеріально-технічного
забезпечення для декількох предметів (хімія - біологія, математика - креслення,
фізика - астрономія тощо).
3.4. Кабінети з ПМП
створюються з лаборантськими, що прилягають до цих кабінетів. Лаборантські
повинні мати вихід до кабінету, а ті, що створюються при кабінетах фізики,
хімії, біології, - додатково окремий вихід у коридор.
3.5. Для дотримання безпеки
учнів під час перерв розміщення кабінетів (якщо у загальноосвітньому
навчальному закладі існує кабінетна система) на поверхах здійснюється шляхом
поєднання на одному поверсі (в одному блоці або секції закладу) кабінетів для
5-9-х класів, на іншому (в іншому блоці або секції) - для 10-11-х класів.
3.6. Розташування кабінетів
може змінюватись відповідно до зміни спеціалізації загальноосвітнього
навчального закладу, співвідношення класів та кількості учнів у них чи з інших
причин.
3.7. Перебувати учням у
приміщеннях кабінетів фізики, хімії, біології дозволяється тільки у присутності
вчителя або лаборанта. IV. Матеріально-технічне забезпечення кабінетів з ПМП
4.1. Комплектація кабінетів з
ПМП
4.1.1. Комплектація кабінетів
з ПМП обладнанням здійснюється відповідно до вимог цього Положення.
4.1.2. До
матеріально-технічного забезпечення навчальних кабінетів з ПМП належать шкільні
меблі, обладнання та устаткування, а також засоби, що забезпечують безпеку
життєдіяльності.
4.2. Шкільні меблі
4.2.1. Шкільні меблі у
кабінетах з ПМП повинні відповідати санітарно-гігієнічним правилам та нормам
(ДСанПіН 5.5.2.008-01), а їх розміщення здійснюється відповідно до вимог ДБН
В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів".
4.2.2. Шкільні меблі мають
шість розмірів за ростовими групами та маркуванням їх у вигляді ліній
відповідного кольору:
4.2.3. У кабінетах хімії,
фізики та біології встановлюються спеціальні двомісні лабораторні столи трьох
розмірів за 4-, 5-, 6-ростовими групами, прикріплені до підлоги, у кабінетах
математики та географії - шкільні меблі: парти, одно- або двомісні учнівські
столи та учнівські стільці.
4.2.4. Парти (учнівські столи)
повинні бути тільки стандартні, при цьому стіл і стілець мають бути однієї
групи. Необхідно передбачити наявність меблів двох-трьох розмірів з перевагою
одного з них або трансформативних столів зі зміною висоти згідно з
антропометричними даними школярів. Для визначення учням необхідного розміру
меблів у кабінеті повинна бути нанесена кольорова мірна вертикальна лінійка.
4.2.5. Робочі місця вчителів
фізики, хімії, біології монтуються на підвищенні, обладнуються демонстраційним
столом (у кабінетах хімії та біології з препараторською частиною висотою 75 см). Тумби стола оснащують
спеціальними пристроями (шухлядами) для зберігання інструментів, хімічного
посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються для проведення
дослідів. До демонстраційної частини стола (висота 90 см) підводять електричний
струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті
спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень,
хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно
обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї.
4.2.6. Кабінет хімії
обладнується демонстраційним столом з витяжною шафою, додатковим місцевим
освітленням, підведенням гарячої та холодної проточної води відповідно до вимог
ДСанПін 5.5.2.008-01.
4.3. Обладнання та устаткування
4.3.1. У кожному кабінеті
розміщується класна (аудиторна) дошка одного з видів: на одну, три або п'ять
робочих поверхонь у розгорнутому або складеному вигляді. Середній щит класної
(аудиторної) дошки на три або п'ять робочих поверхонь може бути використаний
для демонстрації екранно-звукових засобів навчання на навісному екрані.
4.3.2. На окремих робочих
поверхнях класної (аудиторної) дошки залежно від специфіки предмета може бути
накреслено графічну сітку для побудови графіків.
4.3.3. Одна з робочих
поверхонь може мати магнітну основу з кріпленнями для демонстрації навчально-наочних
посібників (таблиць, карт, моделей-аплікацій тощо).
4.3.4. Робочі поверхні на
звороті дошки можуть бути покриті білим кольором для нанесення написів за
допомогою спеціальних фломастерів.
4.3.5. Поряд з класною
(аудиторною) дошкою в кабінеті математики розміщують демонстраційні креслярські
інструменти.
4.3.6. Лаборантські відповідно
до специфіки кабінету обладнуються:
- витяжною шафою;
- секційними шафами
для зберігання приладів та лабораторного посуду;
- металевими шафами
або сейфами для зберігання хімічних реактивів;
- рукомийником;
- столом для
підготовки дослідів, приладів і навчально-наочних посібників для занять;
- однотумбовим
столом для роботи вчителя та лаборанта;
- столом з
пристроями для зберігання матеріалів та інструментів для ремонту приладів;
- пристроями для
миття і сушіння посуду та дистилятором, які монтуються на стіні.
4.3.7. Хімічний посуд
зберігається у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо відповідно до
розміру, виду і матеріалу (пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
4.3.8. Склянки для зберігання
реактивів повинні мати етикетки з чіткими і яскравими написами їх назв. Усі
шафи для зберігання хімічних реактивів повинні замикатися, ключі від них
зберігаються у вчителя. На посуді з отруйними, вогне- та вибухонебезпечними
речовинами мають бути етикетки з написами різного кольору:
- "Вогненебезпечно!"
- червоного;
- "Отрута!"
- жовтого;
- "Оберігати
від води!" зеленого.
4.3.9. Хімічні реактиви
зберігаються та розміщуються системно залежно від їх властивостей
(гігроскопічні реактиви, леткі, горючі і органічні речовини, кислоти тощо).
4.3.10. Усі матеріальні
цінності обліковуються в інвентарній книзі, за формою, наведеною в додатку 1 до
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004
року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року
за № 1121/9720, яка повинна бути прошнурована, пронумерована та скріплена
печаткою.
4.3.11. Місця зберігання
засобів навчання нумеруються і позначаються назвами на етикетках, що заносяться
до інвентарної книги, яка зберігається у кабінеті.
4.3.12. Матеріальні об'єкти
(предмети) і матеріали, що витрачаються в процесі роботи (хімреактиви, посуд
тощо), заносяться до матеріальної книги за формою, наведеною в додатку 2 до
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004
року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за
№ 1121/9720.
4.3.13. Облік та списання
морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників
проводяться відповідно до законодавства.
4.4. Забезпечення безпеки життєдіяльності
4.4.1. Кабінети з ПМП повинні
бути забезпечені:
- аптечкою з набором
медикаментів, перев’язувальних засобів і приладдя для надання першої
долікарської допомоги, перелік яких наведено у додатку 2 до цього Положення;
- первинними
засобами пожежогасіння відповідно до додатка 2 до Правил пожежної безпеки.
4.4.2. Кабінет фізики
забезпечується системою електрообладнання із загальних стаціонарних та
спеціалізованих взаємозв'язаних електричних пристроїв і джерел, які вмикаються
до мережі змінного трифазного струму (з фазною напругою 127 В або 220 В) та
однофазного (від 5 В до 250 В), постійного струму з напругою від 0 до 110 В. У
лаборантській встановлюється центральний щиток, від якого подається однофазний
і трифазний струм на розподільний щиток з випрямлячем і регулятором напруги
(розміщеним поряд з класною дошкою). До учнівських столів у кабінеті фізики
підводиться змінний електричний струм до 42 В (відповідно до пункту 6.7 глави 6
Правил безпечної експлуатації електроустановок).
4.4.3. Проведення занять у
кабінеті біології здійснюється відповідно до Правил безпеки під час проведення
навчання з біології.
4.4.4. Проведення занять у
кабінетах хімії та фізики здійснюється відповідно до Правил безпеки під час
проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та
хімії.
4.4.5. Вимоги пожежної безпеки
для всіх навчальних приміщень визначаються Правилами пожежної безпеки.
4.4.6. Проведення лабораторних
(дослідних) робіт дозволяється учням тільки у присутності викладача.
V. Навчально-методичне забезпечення кабінетів з ПМП
5.1. Навчально-методичне
забезпечення кабінетів з ПМП складається з навчальних програм, підручників,
навчальних, методичних та навчально-наочних посібників, обладнання навчального,
загального та спеціального призначення з відповідного предмета.
5.2. Розподіл та зберігання
засобів навчання і навчального обладнання здійснюються згідно з вимогами
навчальних програм за розділами, темами і класами відповідно до класифікаційних
груп у секціях меблів спеціального призначення у кабінетах чи (та) лабораторних
приміщеннях.
5.3. У кабінетах біології,
фізики та хімії повинні бути журнали реєстрації інструктажів з безпеки
життєдіяльності (первинний, цільовий) та інструкції з безпеки під час роботи в
кабінетах фізики, хімії, біології.
5.4. Додатково кабінети можуть
бути оснащені:
- підручниками та
навчальними посібниками для кожного учня;
- фаховими
журналами;
- інформаційними
виданнями МОНмолодьспорту України;
- бібліотечкою
науково-популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури;
- інструктивно-методичними
матеріалами педагогічного досвіду;
- інструкціями для
виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень, фізичного
практикуму тощо;
- краєзнавчими
матеріалами.
|