Форми організації навчального процесу з фізики - Мої статті - Каталог статей - МО вчителів фізики
Субота, 03.12.2016, 16:38Вітаю Вас Гість | RSS
МО вчителів фізики
Меню сайту
Калькулятор
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [19]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 48
Статистика
Новини ЧОІППО

Каталог статей


Головна » Статті » Мої статті

Форми організації навчального процесу з фізики

Форми організації навчального процесу з фізики

1. Якісна організація навчального процесу з фізики визначає високу ефективність навчального процесу. Правильний вибір тих чи інших організаційних форм дозволяв найефективніше реалізувати основні завдання навчально-виховного процесу.


У практиці роботи вчителів фізики встановилася певна система форм організації навчального процесу:

  • уроки,
  • семінари,
  • конференції,
  • лекції,
  • практикуми,
  • екскурсії,
  • факультативи.

Вибір тієї чи іншої форми організації здійснюється на основі" врахування різних обставин та умов:

  • тема заняття,
  • мета заняття,
  • вік учнів,
  • кваліфікація вчителя,
  • рівень розвитку учнів,
  • рівень устаткування кабінету.

Оскільки завдання вчителя досить складні і, як правило, мають комплексний характер, то часто різні форми організації об'єднуються в межах однієї переважаючої форми (урок-екскурсія, .семінар з практикумом і т.п.). Можливе об'єднання елементів різних форм. Частота застосування різних форм організації не однакова. Найбільш поширеною формою організації навчальних занять є урок.


2.Урок - це така форма організації навчальної роботи, при якій навчальний процес обмежується в часі (45 хв.), у території (клас, кабінет), в об'ємі навчального матеріалу (тематичний план).

У кожному уроці є переважаюча дидактична мета, яка визначає тип і структуру уроку. Найпоширеніша система класифікації уроків:

  • урок вивчення нового матеріалу;
  • урок застосування знань на практиці;
  • урок закріплення і повторення навчального матеріалу;
  • урок контролю і обліку знань;
  • комбінований урок.

Правильний вибір типу уроку сприяє ефективнішій реалізації основної дидактичної мети уроку.


Орієнтовна структура різних типів уроків

Урок вивчення нового матеріалу: 

а) Вступні вправи учнів. Учитель з'ясовує ступінь готовності учнів до уроку. Учні активізують свої знання, необхідні для даного уроку.

б) Актуалізація знань учнів, створення проблемної ситуації, необхідної для даного уроку.

в) Дослідження проблеми відомими засобами.

г) Підведення підсумків і формулювання висновків.

д) Вправи на застосування здобутих знань, закріплення знань.

е) Домашнє завдання.

Урок застосування знань на практиці:

  • Вступні вправи.
  • Практичні вправи учнів з нової теми.
  • Узагальнення.
  • Домашнє завдання.

Урок закріплення і повторення навчального матеріалу:

  • Аналіз окремих фізичних явищ і законів за темою, що повторюється.
  • Реферати або повідомлення учнів. Обговорення.
  • Узагальнення.
  • Домашнє завдання.

Урок контролю і обліку знань:

  • Коротке повторення для актуалізації знань учнів і інструктаж учителя.
  • Самостійне виконання учнями контрольних завдань.
  • Оцінювання роботи учнів.
  • Комбінований урок:
  • Перевірка домашнього завдання.
  • Актуалізація опорних знань учнів.
  • Подача нового матеріалу.
  • Закріплення.
  • Домашнє завдання.

Останнім часом дуже зріс інтерес учителів до нових організаційних форм і структур уроків. Рух учителів-новаторів виник саме на цій основі. З'явилися нові типи уроків, основне завдання яких - активізація пізнавальної діяльності учнів: 

  • уроки занурення,
  • уроки взаємонавчання,
  • уроки "ділові ігри",
  • уроки - змагання,
  • уроки - консультації,
  • уроки творчості учнів,
  • уроки-твори,
  • комп'ютерні уроки
  • фізичні аукціони і т.п.

У наведеній типізації уроків важко знайти певну генералізуючу ознаку. У ній відображене лише те, що вважається в цьому уроці новаторським. Усі напрацювання вчителів-новаторів потребують детального опрацювання і узагальнення. Не виключено, що більшість з цих уроків можна описати відповідно до існуючої системи класифікації і дидактичних правил.

3. У системі роботи вчителів фізики використовуються також організаційні форми, які не мають ознак уроків. Вони збільшують можливості вчителя для маневру, розширення арсеналу навчальної роботи.


Семінари. Учні готуються за заздалегідь складеним планом, опрацьовуючи різні літературні джерела. На занятті вони мають можливість не тільки викласти суть того чи іншого питання, але й співставити виклад його в різних статтях, висловити свої думки і погляди. Це сприяє розвитку інтелектуального потенціалу учнів, формуванню вмінь і навичок роботи з літературними джерелами.

Конференції. Форма, схожа з семінарами, але суттєво відмінна своєю масовістю і широтою проблеми. Конференція готується заздалегідь за складеним вчителем планом. Одночасно ведетеся агітаційна робота, випускаються інформаційні матеріали.

Практикуми.

Екскурсії.

Факультативи.

Співпадіння назв деяких форм організації і методів навчання свідчить про необхідність подальшого більш глибокого вивчення цього питання.



Джерело: http://fizmet.org/
Категорія: Мої статті | Додав: rmof (19.06.2013) | Автор: РМК E W
Переглядів: 435 | Теги: Методика фізики | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Наш час
Сьогодні:
Новини науки
Друзі сайту